Obsah

VÝZVA Č. 02_18_071 ZVYŠOVÁNÍ KVALITY

NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

 

Cílem aktivit projektů této výzvy je zkvalitnění neformálního vzdělávání a vzdělávání pracovníků nestátních neziskových organizací i dobrovolných pracovníků v neformálním vzdělávání prostřednictvím sdílení zkušeností a vzájemné spolupráce. Aktivity budou zaměřeny na využívání nových metod a forem práce s dětmi a mládeží tak, aby pracovníci v neformálním vzdělávání získali kompetence zejména pro tyto oblasti: polytechnické vzdělávání, projektové metody vzdělávání, praktické využívání ICT ve vzdělávání a badatelských aktivitách, inkluze, čtenářská a matematická gramotnost atd.

I malé organizace se mohou zapojit do velkého projektu.

Řada malých organizací, které pracují s dětmi a mládeží nemá dostatečné kapacity, ať už personální nebo finanční, aby se mohla zapojit do velkého projektu z vyhlášených operačních programů. Nyní se to však mění. V rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání vyhlásilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy výzvu Zvyšování kvality neformálního vzdělávání, která je určena právě pro malé organizace. Cílem aktivit této výzvy, je zkvalitnění neformálního vzdělávání – tedy volnočasové práce s dětmi a mládeží – a vzdělávání pracovníků a dobrovolníků nestátních neziskových organizací. Cílem je zaměření na využívání nových metod a forem práce s dětmi a mládeží.

Pro neziskovky pracující s dětmi a mládeží je to obrovská příležitost, jak získat podporu z evropských zdrojů na svou činnost.

ZÁKLADNÍ INFORMACE O PROJEKTU

Operační program: Výzkum, vývoj a vzdělávání
Výzva: Zvyšování kvality neformálního vzdělávání
Předkladatel projektu: MAS Česká Kanada o.p.s.
Informace a dotazy: info@masck.cz, 601xxxxxx, 602101346

TERMÍN REALIZACE PROJEKTU A MONITOROVACÍ OBDOBÍ

Termín realizace projektu: 1. 1. 2020 – 31. 12. 2022

Monitorovací období (důležité pro termíny dokončení jednotlivých šablon):

  • leden 2020 – duben 2020
  • květen 2020 – srpen 2020
  • září 2020 – prosinec 2020
  • leden 2021 – duben 2021
  • květen 2021 – srpen 2021
  • září 2021 – prosinec 2021
  • leden 2022 – duben 2022
  • květen 2022 – srpen 2022
  • září 2022 – prosinec 2022

 

KDO SE MŮŽE ZAPOJIT – BÝT PARTNEREM V PROJEKTU

Oprávněný partner musí patřit do jedné z následujících kategorií a zároveň splňovat všechny podmínky uvedené v kapitole 5.2.1 Pravidel pro žadatele a příjemce – specifická část. Pravidla a podmínky partnerství jsou uvedeny v kapitole 13 Pravidel pro žadatele a příjemce – specifická část. Nad rámec Pravidel pro žadatele a příjemce – obecná část je umožněno, aby partneři projektu realizovali větší část aktivit uvedených v žádosti o podporu. Realizaci povinné aktivity Řízení projektu zajišťuje vždy žadatel/příjemce dotace.

CÍLOVÁ SKUPINA

  • účastníci neformálního vzdělávání (děti od 3 let, žáci základních a středních škol);
  • pracovníci a dobrovolní pracovníci organizací působících v oblasti vzdělávání a v oblasti neformálního a zájmového vzdělávání dětí a mládeže;
  • pedagogičtí pracovníci.

Oprávněnými partnery jsou:

Právnické osoby, jejichž hlavním cílem není vytváření zisku a které současně vykonávají veřejně prospěšnou činnost (soukromoprávní neziskové organizace) v oblasti neformálního vzdělávání dětí a mládeže. Pro tuto výzvu jsou oprávněnými partnery:

  • spolek;
  • pobočný spolek;
  • ústav;
  • obecně prospěšná společnost;
  • registrovaná církev nebo jimi zřízenou náboženskou společností tzv. církevní právnická osoba;
  • zájmové sdružení právnických osob.

Pobočné spolky jsou povinny být v roli partnerů s finančním příspěvkem, pokud žadatelem/příjemcem bude spolek, který je založil a v rámci projektu bude docházet k finančním tokům mezi spolkem a jím založenými pobočnými spolky. O partnerství podle předchozí věty se nejedná, pokud půjde výhradně o dodavatelsko-odběratelské vztahy, např. pobočný spolek dodá spolku prostory k zajištění vzdělávání.

Jeden subjekt může být uveden jako partner pouze v jedné žádosti o podporu předložené v rámci této výzvy.

Oprávněnost partnera bude kompletně doložena partnerskou smlouvou a jejími přílohami.

PARTNEŘI S FINANČÍM PŘÍSPĚVKEM

S každou zapojenou organizací uzavřeme smlouvu o partnerství s finančním příspěvkem.

  • Přílohy žádosti viz. níže je třeba vyplnit a podepsat a doručit k nám do kanceláře originál podepsané do středy 31. 7. 2019!!!!!
  • Dále doručit kopii dokladu o oprávněnosti žadatele – např. zřizovací listina, statut, stanovy, zakladatelská listina…
  • Příloha č. 1 smlouvy o partnerství s finančním příspěvkem projektu – prosíme pečlivě zpracujte, popište zvolené aktivity a zdůvodněte, proč je chcete realizovat. Podepište a doručte také originál.

 

Vzdělávací kurzy aktivit č. 2 a 3 můžete vybírat:

http://sdv.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/databaze-akci-dvpp

http://akris.mpsv.cz/AkreditaceVzdelavacihoProgramu

PŘEHLED DOSTUPNÝCH ŠABLON (aktivit)

  • aktivita č. 2 – Vzdělávání pracovníků v neformálním vzdělávání v rozsahu minimálně 8 hodin – realizace do vzdálenosti 10 km
  • aktivita č. 3 – Vzdělávání pracovníků v neformálním vzdělávání v rozsahu minimálně 8 hodin – realizace ve vzdálenosti 10 km a více km
  • aktivita č. 4 – Sdílení zkušeností pracovníků v neformálním vzdělávání prostřednictvím vzájemných návštěv bez financování osobních nákladů
  • aktivita č. 5 – Sdílení zkušeností pracovníků v neformálním vzdělávání prostřednictvím vzájemných návštěv s financováním osobních nákladů
  • aktivita č. 6 – Tandemové neformální vzdělávání (TNV) bez financování osobních nákladů
  • aktivita č. 7 – Tandemové neformální vzdělávání (TNV) s financováním osobních nákladů
  • aktivita č. 8 – Zavádění nových metod v neformálním vzdělávání bez financování osobních nákladů
  • aktivita č. 9 – Zavádění nových metod v neformálním vzdělávání s financováním osobních nákladů
  • aktivita č. 10 – Klub v neformálním vzdělávání – 24 hodin
  • aktivita č. 11 – Projektový den v klubovně v délce 4 hodin bez financování osobních nákladů
  • aktivita č. 12 – Projektový den v klubovně v délce 4 hodin s financováním osobních nákladů
  • aktivita č. 13 – Projektový den mimo klubovnu v délce 4 hodin
  •  

SMLOUVA O PARTNERSTVÍ S FINANČÍM PŘÍSPĚVKEM

S každou zapojenou organizací uzavřeme smlouvu o partnerství s finančním příspěvkem.

VARIANTY ŠABLON (aktivit)

Aktivity (resp. jednotky aktivit) č. 2, 3, 8 a 9 obsahují následující tematické varianty:

a) čtenářská gramotnost;
b) matematická gramotnost;
c) cizí jazyky;
d) osobnostně sociální rozvoj;
e) inkluze;
f) podnikavost;
g) polytechnické vzdělávání;
h) ICT;
i) projektová výuka;
j) kulturní povědomí a vyjádření.

S každou zapojenou organizací uzavřeme smlouvu o partnerství s finančním příspěvkem.

Žadatel zvolí jednu z variant jednotky aktivity a tu uvede v žádosti o podporu. V případě, že by žadatel chtěl volit více variant (např. 2b, 2e, 2h) uvede jejich výčet a počet zvolených jednotek aktivity každé varianty v žádosti o podporu. Jednotlivé varianty jsou dále v textu přílohy vždy uvedeny pod stejným písmenem, tzn. a) je vždy čtenářská gramotnost, e) vždy inkluze atd.

Podrobná specifikace variant

a) Čtenářská gramotnost

Vzdělávání ve formách a metodách směřujících k rozvoji čtenářské gramotnosti dětí a mládeže a k neformálním přístupům v této oblasti. Kurzy mohou být zaměřeny např. na kritické myšlení, orientaci v textu, čtenářské dílny apod.

b) Matematická gramotnost

Vzdělávání v oblasti inovativních forem a metod směřujících k budování pozitivního vztahu k matematice a jejím aplikacím u dětí a mládeže. V této variantě lze uplatnit i kurzy zaměřené na finanční gramotnost.

c) Cizí jazyky

Kurzy zaměřené na rozvoj dovedností, znalostí a kompetencí pro využívání netradičních metod a forem osvojování cizího jazyka, např.:

  • hry a netradiční postupy uplatňované při osvojování cizích jazyků;
  • využití komunikativního přístupu při osvojování jazykových kompetencí;
  • možnosti rozvoje jednotlivých jazykových dovedností;
  • osvojování cizího jazyka neformálními metodami;
  • metody osvojování cizích jazyků založené na divadle a poezii;
  • využívání IT a internetu při osvojování cizích jazyků.

 

d) Osobnostně sociální rozvoj

Vzdělávání pracovníků v neformálním vzdělávání zaměřené na rozvoj sebepoznání, osobních kvalit, prohloubení komunikativních a kooperativních dovedností, kompetencí pro vzdělávání bez předsudků a rozvoj sebereflexe. Osobnostní a sociální rozvoj v sobě zahrnuje:

  • didaktické schopnosti (vhodné vzdělávací metody, metodická připravenost);
  • emoční inteligenci pracovníka, schopnost emoční podpory;
  • expresivní schopnosti (srozumitelné vyjadřování, komunikativnost);
  • organizační schopnosti a koučink (schopnosti rozhodování a řešení konfliktů, stanovování a dosahování vlastních profesních i osobních cílů), pro management organizace;
  • mentoring – zvyšování lektorských a mentorských kapacit pracovníků;
  • schopnost sebereflexe (nadhledu nad vlastní prací);
  • protipředsudkové vzdělávání;
  • prevence syndromu vyhoření.

 

V této variantě lze absolvovat také kurzy pro posílení občanských kompetencí, např.:
– chování v krizových situacích ohrožujících zdraví člověka;
– znalosti a dovednosti pro demokratické občanství;
– prevence rasismu, xenofobie a extrémismu atd.

 

e) Inkluze

Vzdělávání k získávání dovedností, znalostí a kompetencí v oblasti společného vzdělávání a práce s heterogenní skupinou dětí/žáků, tj. začleňování dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí/žáků ohrožených školním neúspěchem do neformálního vzdělávání. V tématu společného vzdělávání mohou být kurzy zaměřeny také na podporu bezpečného klimatu ve skupině, budování týmu a podporu spolupráce se zvláštním zřetelem na děti a žáky s potřebou zvýšené podpory, včetně neformálního vzdělávání zaměřeného na identifikaci a rozvoj nadání každého dítěte/žáka. f) Podnikavost V této variantě je možné absolvovat kurzy zaměřené na metody a formy podpory podnikavosti, např. zakládání fiktivních firem, pozice ve fiktivní firmě, hry a soutěže k podpoře podnikavosti, využití informačních zdrojů pro podnikatelské aktivity, projektová výuka zaměřená na podnikavost atd.

 

g) Polytechnické vzdělávání

V této variantě lze uplatnit kurzy zaměřené na neformální vzdělávání v přírodovědných a technických oborech formou badatelských aktivit s využitím polytechnických pomůcek. Cílem je popularizace a zatraktivnění technického, přírodovědného a environmentálního vzdělávání včetně motivace dětí a žáků k dalšímu vzdělávání v těchto oborech. Důraz je kladen zejména na interaktivitu a samostatné objevování vědy a techniky prostřednictvím osobní zkušenosti.

h) ICT

Ve variantě ICT je možné absolvovat kurzy zaměřené na rozvoj dovedností, znalostí a kompetencí pro využívání informačních technologií v neformálním vzdělávání. Kurzy související se zvyšováním informační gramotnosti pracovníků, podpora veškerých činností souvisejících s integrací digitálních technologií do neformálního vzdělávání, např.:

  • rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení;
  • rozvoj dovedností pracovníků v začleňování digitálních technologií do neformálního vzdělávání;
  • využívání evropských vzdělávacích portálů;
  • využívání ověřených a garantovaných informačních zdrojů a sociálních sítí v oblasti neformálního vzdělávání;
  • rozvoj funkčního a průběžného vzdělávání řídících pracovníků pro oblast strategie rozvoje digitálních technologií a profilace NNO z hlediska moderních technologií.

 

i) Projektová výuka

V této variantě lze absolvovat kurzy k získávání dovedností, znalostí a kompetencí v oblasti přípravy a realizace projektů (sestavení projektu, vedení projektu, projektové plánování apod.).

 

j) Kulturní povědomí a vyjádření

V této variantě mohou pracovníci absolvovat např. kurzy zaměřené na oblast tvůrčího vyjadřování myšlenek, zážitků a emocí různými formami (výtvarné techniky, hudba, tanec, divadelní umění, literatura, audiovizuální umění atd.).

KOMPLETNÍ ZNĚNÍ VÝZVY A VŠECH DOKUMENTŮ

Kompletní znění výzvy a všech dokumentů najdete zde.

UZÁVĚRKA JE 20. 7. 2019 – POZDĚJI PODANÉ PŘÍHLÁŠKY NEBUDEME AKCEPTOVAT

V případě dotazů nás neváhejte kontaktovat.

Pozvánka na seminář